Toetappin'

Nu har jag låtit det gå mer än en dag sen mitt senaste inlägg igen. Fy skäms på mig! Men jag anser att jag faktiskt har något legitimt att skylla på. Jag har varit väldigt inne i sömnaden. Min magdanstopp börjar verkligen ta form nu och man blir så inspirerad när man börjar se resultat av det man pysslar med. Det ligger pärlor och paljetter överallt i rummet och man har ren tur varje steg man tar utan att få en nål i foten. Men nog om det, jag tänkte ägna ett inlägg specifikt åt detta innan helgens slut, med bilder och allt.


Nu vill jag prata finsk musik, närmare bestämt en låt som jag föll för i somras som jag helt enkelt inte kan låta bli att älska. Den är.... Ja vad ska man säga? Den faller under kategorin pop/rock antar jag, med folkmusiktoner. Texten är fantastisk i sin enkelhet samtidigt som den är väldigt komplex. Jag tänkte att jag ska försöka att översätta den för er som inte kan finska, men eftersom min egen finska är ringrostig när man kommer in på "svåra ord" så kan jag inte garantera att den är korrekt. Dessutom försvinner mycket av poesin i översättningen...





Pauhaava Sydän - Lauri Tähkä & Elonkerjuu
Rikedom är inte rikare än kärlek
kärlek är inte kärare än rikedom
Om kärlek är rätt och rikedom är fel
vem bestämmer rätt och vem mäter fel?

En känsla är inte fattigare än logiken
fattig är logiken och känslan är gångbar
Om känslan är rätt och logiken är fel,
vem bestämmer logiken och vem mäter känslan?

Jag måste älska allt detta livets strunt,
mitt hjärta slår som en sjudande fors.
Vad andra tycker vill jag inte veta,
ibland kan kärleken leva och dö.
Men i din närhet är mitt sinne fridfullt....

Skönhet är inte vackrare än fulhet,
fult är vackert och vackert är fult.
Om fulhet är rätt och skönhet är fel,
vem bestämmer vad som är vackert och mäter det om är fult?

Lögnen är inte dummare än visheten,
är sanningen vis och lögnen vriden?
OM lögnen är rätt och sanningen fel,
vem bestämmer lögnerna och vem mäter sanningen?

Jag måste älska allt detta livets strunt,
mitt härta slår som en sjudande fors.
Vad andra tycker vill jag inte veta,
ibland kan kärleken leva och dö

Jag måste älska detta livets strunt,
mitt hjärta slår som en sjudande fors.
Vad andra tycker vill jag inte veta,
ibland kan kärleken leva och dö.
Men i din närhet är mitt sinne fridfullt....





Det låter som fullständigt nonsens när jag tittar på det sådär, dåligt översatt av en svensk finne. Jag försökte hålla mig till en nästan bokstavlig översättning snarare än ta mig friheter för att ge den samma poesi den har i finskan vilket dessvärre får den att låta väldigt banal men.... Men lyssna på det, hur vackert och lidelsefullt är det inte! Och trots att jag inte förmår att översätta det så det ser rätt ut, mycket föratt jag inte kan hitta de svenska motsvarande orden i min minnesbank, tror jag att jag förstår den. Ahh, den är glorious. It's toetappin'. Och man blir ju bara så glad av att titta på karl. Han är sådär fantastiskt klämkäckt snygg, och lidelsefullt "bögsnygg" som bara poprockstjärnor kan vara. Lauris oerhört teatrala rörelsemönster och mimik gör mig glad. Det är något med färgerna i videon som automatiskt får mig på gott humör också. Fantastiskt...

Godnatt världen....


 


Kommentarer
Postat av: Evelina

Ha en bra kväll!

2008-04-02 @ 23:01:24
URL: http://www.evelinassida.blogg.se
Postat av: Katta

Godnatt, ha en fortsatt bra kväll

2008-04-02 @ 23:06:18
URL: http://denxy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0