Såpa - det gröna guldet.

... i alla fall om man får tro Rent Hus. Alla vet nog vad Rent Hus är för program. Programmet där två härliga käcka städdamet (just det, damer, inte tanter) hjälper en person som har låtit sitt hem förfalla bortom alla gränser. Jag älskar det här programmet.

Det finns de som tycker det här är förnedringstv har jag sett men det begriper jag faktiskt inte alls. Det är faktiskt en hälsofara att ha sitt hem så smutsigt som de här hemmen är och det svenska folket behöver faktiskt lära sig ett och annat om städning. En väninna till mig hade sitt hem väldigt smutsigt i många år och var konstant sjuk och förkyld. En dag när jag var hos henne fick vi ett ryck och började städa hos henne. Sedan dess har hon hållit lägenheten ganska städad och har hör å häpna dessutom hållit sig frisk. Jag säger inte att jag är en städguru, gud vet att jag inte har ork att hålla det superstädat hemma hos mig heller, men min poäng är att ibland behöver man någon som hjälper en för att komma igång och att ett renare hem faktiskt spelar roll för hälsan. Dessutom tycker jag inte att tanterna är elaka, jag vet inte vad folk fått det ifrån? De är ju hur rara och hjälpsamma som helst, de bara säger att det är skitigt när det är skitigt.

Jag har inte alltid varit särskillt ordningsam och är egentligen inte det nuförtiden heller men jag har alltid velat ha det städat omkring mig. Att jag inte alltid orkar eller kan motivera mig är något jag får leva med, men de stunder jag orkar då jäklar blir det rent hus. Att städa är väldigt tillfredsställande, speciellt om det är riktigt smutsigt. Man får så väldigt tydliga resultat och väldigt snabbt. Man får en känsla av att man gjort något bra, att man har skapat ordning snarare än tagit bort oordning. Jag är ganska huslig av mig när jag väl orkar och trivs med det.

Rent Hus är ett program som behövdes. Jag tror att många av de "husliga konsterna" har fallit i glömska. Människor idag har glömt bort hur man får rent spisen eller får bort kalkfläckar med annat än fruktansvärda kemikalier som inte är bra vare sig för oss själva eller naturen.

Varje onsdag klockan åtta sätter jag mig framför TVn och myser åt hur hur de här underbara kvinnorna hjälper alla de stackars människor som någonstans på vägen tappat kontrollen över sin röra, för jag vet hur det är själv att vara i den där röran som man helt enkelt inte klarar av att reda ut själv och jag vet också hur det är att stå med ett rent och fräscht hem. Hjälper dessa människor får är ovärdelig.

Alla dessa små husmorstips som man får på köpet är guld värt dessutom. Alla dessa små knep och recept som säkerligen var god mor kände till på det glada femtiotalet men som helt enkelt inte förs vidare längre om man inte förhör gamla släktingar eller letar på biblioteket.

Tänk att man kan använda såpa till så mycket. Det är ju bara att slänga alla rengöringsmedel man har och byta ut dom mot såpa, bikarbonat, citronsyra och ättiksprit så klarar man av allt livet har att erbjuda. Miljövänligare än alla illaluktande kemiska städprodukter dessutom.

Viva la Rent Hus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0